Karakol, Tash Rabat en Kashgar

We hebben een hoop meegemaakt sinds de dagen in Bishkek. Vrijdag vertrokken we naar Karakol in het noord-oosten van Kirgizië, aan het Issyk-kol meer. Zaterdag hebben we een flinke wandeling de bergen in gemaakt om na 3,5 uur klimmen aan te komen in een vallei, Altyn Arashan, waar we warm ontvangen werden met een lunch (met o.a. vlees van de Marco Polo schaap). Er zijn in Altyn Arashan meerdere Spa's, hetgeen waarvoor we de wandeling ondernomen. Dit zijn baden met warm water, ruim 40 graden, dat rechtstreeks uit de natuur komt. Na een aantal uurtjes gechilld te hebben, een aantal keer de koude rivier in te zijn geweest en wederom een warme maaltijd zijn we terug gewandeld naar Karakol. Hevig onweer en hagel op de terugweg, lekker haha!

De volgende dag hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we naar het meer gefietst. Ook intensief, want de mountainbikes waren niet echt afstelbaar op lange Nederlandse benen. De dag erna zijn we vertrokken naar Naryn, per bus, om vanuit daar met echte 'echte werk' te beginnen. Na wederom wat pin problemen kwamen we aan en zijn we dinsdag begonnen aan een 3 daagse paardrij tour de bergen in rondom het Sann-kol meer. Voor het eerst paardrijden was een hele belevenis maar snel geleerd, ondanks onze Kirgizische gids die geen Engels kon. Een harde kont en pijnlijke knieën moet je er voor over hebben, maar dan heb je ook wat...
Te paard bergen op tot 3500 meter, slapen in Yurts, ontbijten en avondeten met Kirgizische specialiteiten waaronder mega ranzige paardenmelk, families die totaal onderste boven waren van onze paspoorten en fotocamera, wodka bij elke maaltijd, en nog veel meer. Echt een bijzondere ervaring. Op donderdag eindigden we in Tash Rabat waar we uitgenodigd werden bij een wat rijkere familie die ons overladen met vlees en fruit én heel veel vodka. S middags in de zonnige bergen onze roes uitgeslapen. De volgende ochtend, vrijdag, werden we in de ochtend in Tash Rabat opgepikt door onze taxi chauffeur om onze tocht naar China in te zetten, samen met nog een Fransman en Schotse dame.

We gingen over de Torugart pass, ook weer z'n 3500 meter, waar de Kirgizische taxi ons TOT de grens bracht. Er mogen geen auto's de Chinese grens over, dus moesten we vanuit Kirgizië een Chinese taxi regelen die ons aan de andere kant van de grens zou oppikken.
Na 3uur wachten in No mans land kwam dan eindelijk de taxi (met gids) aan. Ze hadden 2uur moeten wachten bij de Chinese customs, want de militairen daar namen uitgebreid de tijd voor hun lunch, pfffff....

Nu zijn we inmiddels al een dag in Kashgar, een grote stad aan de westkant van China. Het is heel erg indrukwekkend en de markten zijn geweldig om mee te maken. De mensen zijn niet echt anders dan in Centraal Azië, omdat dit het moslim gedeelte van China is. De chinezen zoals wij ze kennen (in ons hoofd hebben) leven een stuk verder naar het oosten. Ik zie er naar uit hoe dat 'overloopt' naargelang we naar het oosten reizen.
Morgen gaan we naar de veemarkt van Kashgar, de grootste ter wereld, waar schijnbaar elk type dier dat maar te verhandelen is, verkocht wordt.

Groetjes uit Kashgar, China.

ps; foto's plaatsen is nog niet mogelijk, want deze staan op de camera en ik typ deze verhalen vanaf mijn IPhone.