Bishkek

Osh was vooral erg mooi door 'Solomon's Throne'. Een flinke berg midden in de stad, waar Mohammed de Profeet ooit gebeden zou hebben. Een stevige klim werd beloond met een mooi uitzicht over Osh én een zwerm aan studenten, op de top van de berg, die in ons 2 perfecte kandidaten zagen om hun Engels eens te oefenen. Dat oefenen was ook hard nodig zeg maar...

De volgende ochtend zijn we samen met een chauffeur en een Australische medereiziger in een busje vertrokken naar Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië. Onderweg zagen we helderblauwe meren, eeuwige sneeuw, dorpen van yurts en passeerden we bergtoppen van 3500 meter. By far de mooiste natuur die ik ooit gezien heb!

Na een dag in Bishkek is het hier ook wel mooi geweest, er valt hier niet heel veel te zien en beleven. Morgen gaan we met de bus naar Karakol, rondom het Issyk köl meer.

Groetjes uit Bishkek.

Geplaatst door RikvanHees 8:55 Reacties (2)

Osh

Nou, dat ging helaas niet helemaal volgens plan in Andijan. We kwamen daar dus aan op vrijdag rond 18:00). Na een heerlijke nacht uitrusten en een matig ontbijt (voor een hotel van 20€ pp was het heeeeeel matig voor NL standaard) vertrokken we naar de Asaka Bank. We waren immers out of cash money (zowel dollars als Uzbekistan Som) en moesten het hotel en de taxi naar de grens nog betalen in Oezbeekse som. Toen begon de ellende....pinnen voor buitenlanders in Andijan in het weekend: not possible! Conclusie: we moesten het hele weekend in dit, naar verhouding, dure hotel blijven. Andijan zelf heeft weinig te bieden en we hadden geen kaart/map van de stad én geen geld om uit te geven. We hebben dus een weekend lang op onze hotelkamer boeken gelezen, gekaart, nieuws gelezen, voetbal gekeken (om 00:00 s nachts werd Italië - Brazilië uitgezonden haha, daar blijf je wakker voor) en veel geslapen.

Vandaag, maandag, lukte het pinnen gelukkig weer wel (dan nog is het een activiteit waar je al gauw een uur voor moet uittrekken) en konden we vertrekken naar Osh, Kirgizië.

De grensovergang ging bijzonder snel. Met het schaamrood op de kaken werden we bij elke immens lange rij naar voren geroepen door de desbetreffende grensambtenaar of soldaat. Alle Oezbeken en/of Kirgiezen maakten ruimschoots plaats en vinden het allemaal doodnormaal dat toeristen voorrang krijgen. Wij hoefden dus nergens te wachten, daar waar zij wel 3 keer 1 à 2 uur moesten wachten. Bizar, met het schaamrood op de kaken dus, maar wel extreem chill !!!

Nu we in Osh zijn aangekomen is het tijdsverschil NL +4. We hebben een korte wandeling gemaakt en gaan morgen echt de stad bekijken! Het weer is overigens nog steeds hetzelfde, 35 graden.

Tot hoors maar weer. Groetjes vanuit Osh, Kirgizië.

Geplaatst door RikvanHees 19:41 Reacties (0)

Andijon

Het Bukhara Bath ging helaas niet door, omdat ze ook in Oezbekistan door hebben dat toeristen veel geld uit geven. Het bath was ineens veel duurder dan we vooraf dachten en hebben we daarom geskipd. We hebben rustig aan gedaan donderdag, omdat we een lange reis voor de boeg hadden.... En lang; dat was ie

'S avonds om 20:00 vertrok de nachttrein waarin wij een slaapcoupé deelden met een Oezbeekse vader en zoon, die helaas geen woord Engels konden. Op zich was het slapen nog redelijk comfortabel, maar helaas werd ik ziek onderweg met kotsen en diarree tot gevolg. Na 11uur treinen waren we terug in de hoofdstad Tashkent en zouden we direct doortrekken naar het meest zuid-oostelijke stadje; Andijon. Om 07:00 waren we in Tashkent en uiteindelijk vertrokken we om 12:00 met de taxi, samen met nog een Oezbeek en Rus (kosten van de taxi delen), naar Andijon: ruim 6uur auto rijden over hoge bergtoppen en wederom bijzondere landschappen. Echt genieten hiervan konden Lennart en ik niet, want 6uur opgevouwen op de achterbank van een kleine auto was best uitputtend.

Om 18:00 aangekomen in Andijon waren we allebei behoorlijk uitgeput en na gezeik met de taxi chauffeur over de afgesproken prijs (we communiceren volledig langs elkaar heen, want wij spreken 0 Oezbeeks en hij 0 Engels) besloten we flink uit te rusten in een luxe hotel.... Dat zijn we nu aan het doen!

Morgen is ons plan om de grens met Kirgizië over te steken en de komende 2 weken daar rond te trekken. Kirgizië schijnt prachtige natuur te hebben, dus dat zal weer totaal anders worden dan de steden van Oezbekistan. Tot snel weer. Groetjes uit Andijon, Oezbekistan.

Geplaatst door RikvanHees 9:56 Reacties (0)

Bukhara

De volgende stop voor veel reizigers in Oezbekistan is Bukhara. Op dinsdag kwamen we, na een indrukwekkende treinreis, aan om een uur of 3 in de middag. Van Samarkand naar Bukhara ging de trein, die weer erg comfortabel was, dwars door het pure achterkant van Oezbekistan. Het is indrukwekkend om te zien hoe primitief de mensen hier nog leven. Huizen van zandmuren, pure droogte, weinig mogelijkheden tot echte landbouw, wat verdwaalde ezels, zandwegen, hier en daar misschien één trekker per dorp en behoorlijk afgesloten van het leven in de grote stad. Echte armoe in de steppe van centraal Oezbekistan.

Bukhara is weer een echte stad met een geweldig historisch - en een wat nieuwer centrum. Er zijn hier veel bezienswaardigheden, geweldige theehuizen en badplaatsen. Vandaag hebben we 's ochtends het oude centrum bezocht en 's middags in een theehuis gezeten waar we heel veel lekkere thee en 'local sweets' geproefd hebben. Het was lekker om in de middag binnen te zitten, want buiten is het ongeveer 40 graden. Ondanks de warmte is het nog best wel te doen, want de lucht is heeeeel droog. Totaal anders dan in Nederland.

Morgen gaan we een badplaats bezoeken in de ochtend, dit schijnt echt een Bukhara specialiteit te zijn: à Bukhara bath. In de avond gaan we met de nachttrein terug naar Tashkent, om vervolgens door te gaan richting het zuid-oosten van Oezbekistan, waar we de grens over willen naar Kyrgizië.

Groetjes uit Bukhara, Oezbekistan.

Geplaatst door RikvanHees 7:34 Gearchiveerd in Oezbekistan Reacties (0)

Samarkand

Vanochtend vertrokken vanuit de voormalige Sovjet stad Tashkent, hoofdstad Oezbekistan. Afgelopen zaterdag na aankomst om 7uur ging het allemaal vrij soepel bij de douane. Vervolgens werden we overspoeld door taxi chauffeurs die ons naar het eerste guesthouse wilde brengen. Voor achteraf veel te veel geld kregen we een korte rondleiding door de stad, zette hij ons af bij het guesthouse en wisselden we wat dollars voor Oezbeekse som met deze chauffeur. 1$ = 2000 Oezbeekse som en het grootste biljet is 1000 som. We werken vanaf nu dus met pakken geld waar Dagobert Duck jaloers op was geweest, helaas is het bijna niks waard (0,35 € per biljet van 1000).

In Tashkent hebben we de vele indrukwekkende voormalig Sovjet gebouwen bekeken, over de Chorsu bazaar gelopen (mega markt voor van alles en nog wat, vooral fruit en vlees) en 2x heerlijk gegeten. Men eet hier veel lamsvlees in combinatie met mie, rijst en/of brood. Nog geen echt onbekende ingrediënten op m'n bord tegen gekomen. Tashkent is al met al erg goed bevallen, maar was na 2 dagen ook mooi geweest.

Vanochtend zijn we in westelijke richting vertrokken naar Samarkand. Om 8u vertrokken in een super deluxe trein en om 11u zaten we al in een perfect hostel in Samarkand. Hier hebben we de Registan en een van de grootste moskeeën van centraal Azië bekeken. Vooral de Registan is erg mooi! Morgen trekken we verder naar het westen richting Bukhara. Daarna gaan we waarschijnlijk weer terug naar Tashkent om onze weg naar Kirgizië te vervolgen.

Het weer is overal even mooi: 30 graden met een strakblauwe hemel. In de bergen zal het misschien wat kouder worden. Foto's komen later een keer, als we beschikking tot een pc hebben.

Groetjes vanuit Samarkand, Oezbekistan.

Geplaatst door RikvanHees 4:33 Gearchiveerd in Oezbekistan Reacties (0)

(Berichten 6 - 10 uit 13) « Pagina 1 [2] 3 »